Min oljeblandning

I drygt åtta år använde jag ID Bare Escentuals mineralfoundation och till en början tyckte jag den var fantastisk – den täckte väl utan att man såg för sminkad ut. Däremot torkade den ut min hud enormt och det var inte förrän förra våren jag förstod att det var just den som var skurken bakom min torra och (delvis) aknebelamrade hud. Jag bestämde mig då för att sluta med den samt börja använda naturliga hudprodukter, bl.a. vegetabilisk olja för att få huden mjuk och hålla fukten på ett så rent sätt som möjligt.

BeautybyBella_oljeblandning

Vegetabiliska oljor har olika egenskaper och passar olika beroende på ändamål, t.ex. som massageolja, känslig hud, aknehud, åldrande hud, m.m. Det gäller att anpassa oljan efter säsong och hur din hud mår just då. Du kan även blanda olika oljor, för att komplettera varandra och för att du ska få en som passar dig perfekt! Dels kan du använda dem själv eller som extra vårdande tillskott utöver din fuktkräm. Tänk dock på att ha en kräm som är fri från parabener, sulfater, silikoner, mineraloljor, etc. Det finns flera märken som har ”godkända” ingredienser, de flesta är dessutom ekologiska. Rena din hud från skadliga ämnen (läs mer om detta här)!

DSC_0919

Jag har i flera månader använt sesamolja från Veda Lila och det har gjort att min blandhud (oljig i t-zonen men torr på kinder samt med lite aknebesvär) blivit bättre. Däremot räcker den inte helt till just nu, jag behöver tillföra fukt och anpassa oljorna ytterligare till det huden behöver.

DSC_0924

På bilderna ser ni vilka oljor jag använt i min blandning, majoriteten av blandningen består av mandelolja och jojobaolja som båda är ”bäraroljor” och som är tunn respektive halvtorr. Gå in på Shenet och Nopoo Sverige för att läsa mer om de olika oljornas egenskaper samt se vilka som passar just dig!

DSC_0928

För att oljeblandningen ska hålla längre är det bra att tillsätta några droppar E-vitamin.

De oljor jag använder är kallpressade och kommer från det svenska märket Crearome. Det finns andra märken också, men jag använder mig av dessa. Dels kan man köpa dem från deras egna hemsida men hittar dem även i välsorterade hälsokostbutiker.

Vad har du för knep när det kommer till hudproblem/besvär?

P.S. Jag är absolut inte perfekt angående vilka produkter jag väljer, t.ex. använder jag vanlig duschcreme med en massa ”dåliga” ämnen i, men jag tar ett steg i taget och tänker att det ger sig. Dels handlar det om prioriteringar, dels är jag bekväm och dels spelar ekonomin in. Jag anpassar mig i det jag tycker är roligt och där jag har ork just då. Men jag strävar efter att använda produkter som har bättre och snällare ingredienser mot huden.

4 thoughts on “Min oljeblandning

  1. Hej Isabella,

    Kul att du bloggar!

    Naturlig hud och hårvård är ju lite dyrare. Men ett tips på bättre duschcreme är Weleda! Just nu använder vi Baby Calendula Shampoo & Body Wash hela familjen. Fast vi vuxna använder den bara som duschcreme.

    Finns på Ica Maxi och lite billigare på blandannat apotea.se och bodystore.com 🙂

    • Hej Engla! Kul att du hittade hit, såg att du bloggar också – skoj!

      Tack för tipset! Vi har den redan faktiskt, köpte för att kunna tvätta A’s hår men har bara använt den någon gång. Men bra tips att ha den som duschcreme för hela familjen, tack! 🙂

    • Ja gör det, och fråga gärna mig om det är något du undrar över tex var man kan få tag på oljorna (har en favorithälsobutik med stort sortiment).

Kommentera

