The Half Moon Manicure

BeautybyBella_halfmoonmanicure01

Som ni vet gillar jag saker som är vintage och retro så idag tänkte jag visa en manikyr som blev populär på 1920-talet och under hela 1940-talet, nämligen: the half moon manicure. The half moon manicure är en slags omvänd fransk manikyr där man inte målar någon färg längst ner vid nagelbandet, vid själva halvmåneplattan, utan enbart på resterande del av nageln.

Dita Von Teese är kanske mest känd för att återanvända denna manikyr i vår moderna tid och göra den populär igen. Nu är det dock inte enbart en röd manikyr som gäller utan här kan man mixa olika färger, texturer och utföranden. Många sådana varianter har synts på catwalken.

BeautybyBella_halfmoonmanicure03

Här ser ni den klassiska looken med en orange-rosa-röd(!) färg. Två lager av mitt nya High Hopes från China Glaze. För att få till halvmåneformen längst ner på nageln använde jag klisterguider från ett franskt manikyr-set.

BeautybyBella_halfmoonmanicure02

Jag gillar denna look och har testat med andra färger och gjort den lite mer modern, men fortfarande elegant:

BeautybyBella_halfmoonmanicure06

Ett lager O.P.I Van-Couvered In Snow, ett lager Mavala Vertigo Red och ett lager Seche Vite.

BeautybyBella_halfmoonmanicure07

Denna gång använde jag runda klistermärken som man har för att laga pappersark som gått sönder i hålen på ena sidan (för att sätta in i en pärm). Formen blev lite rundare och jag tyckte faktiskt att det blev snyggare så här. Man måste dock se till att de sitter centrerat på nageln för att få den runda halvmåneformen.

BeautybyBella_halfmoonmanicure08

BeautybyBella_halfmoonmanicure09

Jag har fått mersmak på halvmåne-manikyren och kommer prova mig fram med olika färger och för att få de perfekta halvmåneformarna. Practice make perfect! 🙂

Vad tycker du? Är half moon manicure något du provat eller är intresserad av att prova?

In English: Today I’m wearing a vintage half moon manicure that was popular during the 1920’s and all through the 40’s. I love this look, it’s so chic and classic! What do you think?

4 thoughts on “The Half Moon Manicure

    • Tack! Det är så kul, har blivit smått besatt av halvmånar på naglarna! 😀 Jag tycker det kan vara fint med korta naglar med denna manikyr också, prova! 🙂

Kommentera

