Min hudvårdsrutin

BeautybyBella_minhudvårdsrutin

Idag ska ni få ett inlägg som av någon anledning har tagit låång tid att göra färdigt. Om det inte var fotograferandet som krånglade, var det något annat – men här har ni inlägget om min hudvårdsrutin:

Rengöring
c/o Gerd – Eco Clean Face with White Clay
Jag rengör ansiktet med en kräm från svenska och ekologiska c/o Gerd som påminner om (och doftar av) lera. Jag smörjer in den på torr hud och masserar tills jag känner att det räcker, sedan sköljer jag av med ljummet vatten. Huden känns väl rengjord och fräsch efteråt. Ögon make up tar jag bort med lite mandelolja på en bomullstuss som jag gnider över locken.

Ansiktsvatten
M Picaut – Hydrating Water
Jag har använt ansiktsvatten kanske någon gång tidigare i mitt liv men inte riktigt förstått tjusningen. Det gör jag inte riktigt nu heller om jag ska vara ärlig, men kanske har jag inte hittat den rätta för just min hudtyp. Så jag kommer leta vidare efter att denna, rätt dyra från svenska M Picaut, är slut. (Vad är era erfarenheter av ansiktsvatten – tips på någon bra?)

Fukt och återhämtning
Crearome – Vetegroddsolja
Stjärnan i min hudvårdsrutin är denna vegetabiliska olja från svenska Crearome; Vetegroddsolja. Jag använder olja i ansiktet året om, inte enbart på vintern, då min hud är torr och med en del orenheter då och då (fett löser fett). Jag har, klyschigt nog, märkt att en vegetabilisk olja gör underverk för min hud. Just vetegroddsolja innehåller e-vitamin och ska vara bra på att binda och hålla kvar fukt i huden. Och det tycker jag att den gör. Jag är ett stort fan av oljor och har alla möjliga hemma, t.ex. sesamolja, solrosolja och jojobaolja. De har alla olika egenskaper och det finns någon för alla hudtyper.

BeautybyBella_vetegroddsolja

Weleda – Iris Moisture Balancing
Denna ansiktsmask från Weleda, passar särskilt för torr hud, använder jag 2-3 gånger i veckan, oftast brukar jag sova med den. Den är rätt kladdig och efter man vaknat måste man tvätta av sig den då en hinna har bildats. Jag tycker att den gör jobbet – att tillföra huden extra fukt – och till ett helt rimligt pris. Men det finns säkert bättre där ute. Har t.ex. köpt på mig en annan mask från Maria Åkerberg som jag ska inviga när denna tagit slut.

Urtekram – Nordic Birch Day Cream
Denna fuktkräm från danska budgetkedjan Urtekram köpte jag när min fuktkräm från Weleda tog slut i väntan på att ansiktsmasken från Weleda i sin tur ska ta slut för att jag ska kunna matcha både fuktkräm och mask. Jag använder krämen över ansiktsoljan. (Ni kommer att få ett inlägg om denna kräm och en annan senare i veckan eller i nästa.)

Maria Åkerberg – Eye Cream
Jag använder en ögonkräm från svenska Maria Åkerberg och detta måste vara en av de drygaste ögonkrämerna någonsin. Har haft den ett långt tag (visserligen använder jag den inte exakt varje dag, men ofta) och den är mild och återfuktar området runt ögonen. Jag är mycket nöjd med den!

Läppar
Dior – Créme de Rose
Det här är den enda produkter som inte är naturlig eller ekologisk i min hudvårdsrutin! Men jag älskar den ändå! Den mjukgör läpparna och jag gillar den lyxiga känslan när man öppnar den vackra burken. Jag applicerar rikligt av den innan jag lägger mig för natten.

Hur ser din hudvårdsrutin ut? Tipsa mig gärna om dina favoritprodukter! 🙂

In English: This is my skin care routine; I use mainly organic and natural products on my skin, most of them are from Sweden (where I live). The star in my beauty routine is an amazing oil made out of wheat! I love it. There are many vegetable oils that will suit any complexion – try it, especially during winter when the air is dry and it’s cold. What are your favorite skin care products?

8 thoughts on “Min hudvårdsrutin

  1. Så roligt och intressant att läsa om din hudvårdsrutin. Jag vet ju att du är ett fan av ekologiska och naturliga produkter. Jag vann två sminkprodukter från det danska märket Organiqs, har du hört talas om dem? Det verkar vara bra, jag testade ögonskuggan och den var riktigt fin. Vann två av deras penslar också, som var superfina. 🙂

    • Vad kul att du vann – grattis! 🙂 Jag har hört talas om märket men vet inte så mycket om det – ska kolla upp det nu. Hoppas du blir nöjd med produkterna! Visa gärna upp dem på bloggen om du har tid och lust. 🙂

  2. Många fina produkter! Jag gillar Mette Picaut och Maria Åkerberg samt också Ren. Weleda har ju tyvärr så mycket nötter i sina produkter så de går bort. C/O Gerd är jag jättesugen på att testa.

    Vetegroddsolja har jag läst kan vara en aknetriggare så det skulle jag inte våga använda men andra rena oljor är jag sugen på att testa.

    Jättekul inlägg :-).

    • Vad roligt att du gillade inlägget! Och kul att du provat många av märkena! Jag gillar dem! 🙂
      Synd att Weleda gå bort då de är prisvärda, men är man allergisk så är man. Ja, prova c/o Gerd, beställde hem flera prover på krämer och oljor för några månader sen – väldigt bra. Men de kostar ju också en slant. Men proverna kostar ca 20 kr/st.

      Aha, det visste jag inte. Hittills har jag inte märkt av det, har använt den i fem månader nu. Var på ansiktsbehandling och hudanalys och då blev jag tipsad om den. Äter även probiotika som hjälper huden skapa balans.

  3. Gillar verkligen sådana här inlägg – måste ta tummen ur och skriva ett själv 🙂 Jag tycker också att ansiktsvatten har varit en ganska ”onödig” rutin men nu har jag hittat en jag inte kan vara utan, Benton Aloe BHA Skin Toner. Jag blir så löjligt mjuk av tonern att jag knappt tror det själv, beror förmodligen på att den inte innehåller varken vatten eller alkohol – awesome or what?!

    • Vad kul att du gillar inlägget! Ja, skriv ett själv – så kul att läsa! 🙂
      Vad roligt att du hittat ett ansiktsvatten som passar dig – jättehärligt (och bra att den inte innehåller vatten eller alkohol). Får leta vidare i djungeln, men ska kolla in den du har! Tack för tipset!

  4. Ping: Min hudvårdsrutin 2.0 | Beauty by Bella

Kommentera

