Hiss & Diss: Naturliga ansiktskrämer

HissochDiss_naturligaansiktskrämer

Som utlovat kommer här en jämförelse – en hiss och diss – mellan två naturliga ansiktskrämer jag använt den senaste tiden. Vi börjar med dissen som tyvärr går till Nordic Birch Day Cream från danska Urtekram. Jag skrev tidigare om deras handkräm som jag gillade så pass mycket att den blev en favorit i maj och därför trodde jag inte att det skulle bli några konstigheter när jag köpte deras dagkräm för ett tag sedan. Tyvärr blev jag redan efter första användningen besviken, men har trots det sedan gett krämen flera chanser. Men tyvärr har det inte blivit bättre. För det första doftar krämen plastigt, mycket märkligt och inte så trevligt. Dessutom är det mycket lätt att med pumpflaskan få ut alldeles för mycket kräm i handen. Det gör ju att för mycket går åt på alldeles för snabb tid. Dock så kostar krämen dryga hundralappen så på så sätt är det väl helt okej. Det som jag däremot mest underkänner denna kräm för är att den inte riktigt går in i huden. Det känns som att den sätter sig på huden men att inte så mycket mer händer. Detta händer oavsett om jag applicerar den på ansiktsolja eller utan. Nej, denna kräm var ett riktigt bottennapp för mig.

Med tanke på detta kan ni tänka er hur glad jag blev när jag provade provstorleken av NUXE-krämen Cream Fraîche de Beauté som jag fick som kompensation från Eleven.se för några veckor sedan. För det första doftar den oerhört fräscht och gott och så känns huden återfuktad nästan på direkten efter applicering. Dessutom blir huden oerhört mjuk, något som håller i sig flera timmar. T.ex. är huden mjuk och känns elastisk efter en god natts sömn (eller för att vara mer rättvis; efter en natt med störd sömn eftersom jag har en liten här hemma). Krämen är så pass bra att jag köpte på mig en i fullsize på 50 ml från Eleven, den kostar 335 kr. De har en mindre tub på 30 ml som kostar 210 kr – definitivt prisvärd enligt mig. Här kan ni hitta krämen.

Från att ha varit missnöjd och känt mig snål eftersom jag provade en billigare kräm är jag nu hur nöjd som helst. Hoppas resultatet med NUXE håller i sig länge. Lärdomen för mig i detta? Att budget kan vara hur bra som helst (Urtekrams handkräm) men att kvaliteten kan vara varierande och att man inte alltid vet hur det blir innan man provat.

Vad är era erfarenheter gällande budget vs mellan vs lyxmärken?

In English: This is a comparison between a budget friendly face cream from the Danish brand Urtekram and the middle level brand NUXE (French brand). I’m in love with the face cream from NUXE and am appalled by the cream from Urtekram unfortunately (loved their hand cream). What are your experiences when it comes to budget vs luxury brands?

2 thoughts on “Hiss & Diss: Naturliga ansiktskrämer

    • Vad kul att du gillade inlägget! Tycker ofta att det är intressant och hjälper när man får se saker i kontrast. Ja, av de produkter jag provat hittills från NUXE har jag bara positiva saker att säga. 🙂

Kommentera

