Recension: Garnier BB Cream Skin Perfector

BeautybyBella_Garnier BB Cream_recensionbild

I september fick jag hem två tuber med Garniers BB Cream Skin Perfector Limited Edition i syfte att testa. Under hela oktober månad skänker Garnier (i samarbete med Rosa Bandet) 5 kr per såld produkt ur hela deras sortiment till Cancerfonden. Mer information om bröstcancer, Rosa Bandet och Cancerfonden hittar du här.

Krämen ska enligt Garnier jämna ut hudtonen, ge omedelbart täckande resultat, återfukta, dölja trötthetstecken, fina linjer och orenheter. Krämen innehåller också SPF 15. Nyanserna jag fick hem var light och medium. Eftersom jag har ljus hy har jag testat krämen i light i ca fyra veckor nu och jag måste säga att den har överraskat mig på flera sätt.

För det första doftar den underbart gott, blommigt och sött (utan att vara sliskig) och doften påminner mig starkt om en hudkräm jag hade för ca 12-13 år sedan. (Den var från L’Oreal och både förpackningen och krämen var ljusrosa. Jag kommer även ihåg att flera av min hudprodukter då var rosa, en färg som fortfarande följer med mig på olika sätt. Jag gillade doften då och gör det fortfarande och flera minnen väcks till liv. Så, nu fick ni en liten smakbit av min Madeleinekaka för dagen :).

För det andra funkar krämen bra att bygga upp i täckningsgrad. Eftersom det är en BB Cream är täckningen inte lika täckande som en foundation. Krämen ger medium täckning vid ett lager, men som jag skrev tidigare går det alldeles utmärkt att bygga upp täckningsgraden på de områden som behöver det, men för större blemmor och finnar behövs en concealer. Resultat blir jämnt och ser naturligt ut. Efter applicering kan man behöva matta av med ett puder, jag brukar använda ett löspuder, men det är inte alltid jag känner behov av att göra det.

För det tredje håller krämen, åtminstone för mig, nästan hela dagen utan att flagna eller bli ojämn (då har jag visserligen inte gymmat eller hårdtränat med krämen). Jag tror aldrig jag har varit med om detta tidigare, detta är nästan det mest imponerande med denna kräm. Tror det är min torra hud som många gånger ställer till det med detta, men med denna kräm känns huden fortfarande len framåt kvällen.

De negativa delarna då, undrar ni. Ja, det är att krämen är odryg, det kommer ut mycket ur tuben när man trycker på den, även när man är försiktig. Det har hänt flera gånger att jag fått torka bort klickar kräm från baksidan av handen bara för att det blev för mycket från början (applicerar krämen med fingrarna, väl rengjorda kan jag tillägga, tycker det ger bäst resultat). Sedan är det tyvärr så att nyansen är en aning för mörk för mig trots allt – det är framförallt när jag sett bilder på mig själv som jag har märkt detta. I verkliga livet tycker jag dock inte att det syns lika markant. Detta blir ju problem för dem som är ännu ljusare än mig och då blir de förmodligen utan kräm. Det verkar som att krämen enbart kommer i dessa två nyanser (rätta mig om detta inte stämmer), och jag har oerhört svårt att tro att medium-varianten skulle passa alla andra som har mörkare hudton än mig. Nej, jag tycker att Garnier borde satsa på fler nyanser till denna serie så att den inkluderar fler.

Trots allt får man för dryga 120 kr en toppenkräm som jag tycker man ska testa om man har möjlighet och är på jakt efter en riktig budgetvänlig BB Cream. Vad är era erfarenheter angående BB Creams (eller CC Creams t.o.m)? Har du provat denna från Garnier?

In English: The last couple of weeks I’ve been testing a BB Cream from Garnier called BB Cream Skin Perfector (Limited Edition) in light, it was sent to me for review. The cream is a great budget friendly catch that gives you even coverage that you can build upon, it smells amazing of flowers and it last almost all day. The downsides are that the cream is not economical in the sense that a lot of it comes out when you press the tube. The other downside is the shade; it was a tad too dark for me, and since my complexion is really fair I doubt it would suit people with the same or lighter complexion. The same goes for people with darker complexion since there’s only two shades in all – I doubt it will suit everyone! I hope the cream will come in more shades!

2 thoughts on “Recension: Garnier BB Cream Skin Perfector

Kommentera

